Terapia integracji sensorycznej – diagnoza i terapia

Integracja sensoryczna to inaczej organizacja bodźców, która umożliwia ich późniejsze wykorzystanie. Nasze zmysły dostarczają informacji dotyczących stanu fizycznego naszego ciała i środowiska, które nas otacza.

W każdej sekundzie do naszego mózgu docierają niezliczone bodźce sensoryczne- nie tylko z oczu, uszu, nosa, ust, skóry ale z każdego miejsca w ciele. Mózg musi wszystkie bodźce uporządkować, jeśli dziecko ma się poruszać, uczyć i zachowywać w sposób produktywny.

Gdy przepływają one w sposób dobrze zorganizowany mózg może je wykorzystać do tworzenia ,percepcji, zachowań , uczenia się. Integracja to najważniejszy typ przetwarzania sensorycznego, składa obraz rzeczywistości w całość i pozwala zareagować na niego w sposób adekwatny.

Tworzy fundamenty edukacji i zachowań społecznych. Terapia SI kierowana jest w pierwszej kolejności do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, mających problemy z koordynacją ruchową lub nadpobudliwych, mających problemy z uczeniem się. Może być także wykorzystywana jako wspomaganie dzieci z ADHD, autyzmem, niedowidzących i innymi dysfunkcjami.

Zajęcia odbywają się na sali wyposażonej w profesjonalny sprzęt, taki jak huśtawki, platformy, trapezy, piłki itp. Terapia prowadzona jest poprzez zajęcia ruchowe, najczęściej w podwieszeniu. Huśtanie uruchamia układ przedsionkowy, który jest głównym organizatorem bodźców.

Receptory przedsionkowe są najbardziej wrażliwymi narządami zmysłów, są także odpowiedzialne za stabilizacje oczu i głowy. Zintegrowane bodźce przedsionkowe, proprioceptywne i wzrokowe tworzą schemat który pozwala dziecku na spontaniczne, ale celowe działanie w przestrzeni.

Zajęcia terapeutyczne poprzedza diagnoza procesów integracji sensorycznej, która odbywa się w przeciągu 3 spotkań, z których pierwsze jest wywiadem tylko z rodzicami, a następne obserwacją dziecka. Przy zapisach na terapię honorujemy diagnozy z innych ośrodków.

;